Guru Cemerlang
“Guru Cemerlang ialah guru yang mempunyai pengetahuan, kemahiran, dan kepakaran yang tinggi dalam mata pelajaran khususnya dalam bidang pengajaran dan pembelajaran. Guru Cemerlang juga sentiasa berdedikasi dan bermotivasi dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang cemerlang secara berterusan.” - Buku Terma Rujukan konsep Guru Cemerlang
Pengetua, Penolong Pengetua, Guru Besar dan Pegawai Pendidikan.
Jawatan-jawatan yang dinyatakan tadi merupakan antara jawatan yang tertinggi dalam bidang perguruan. Kenaikan pangkat dalam bidang perguruan cenderung untuk menjauhkan guru daripada melibatkan diri dalam pengajaran di bilik darjah.
Secara tidak langsung, bidang perguruan kehilangan guru-guru yang pakar dan berdedikasi dalam bidang masing-masing apabila mereka dinaikkan pangkat.
Menyedari hakikat tersebut, kenaikan pangkat Guru Cemerlang diperkenalkan mulai 1993 sebagai peluang kenaikan pangkat yang lebih baik bagi guru gemilang yang tidak meninggalkan bilik darjah.
Objektif kenaikan pangkat Guru Cemerlang
KATA ALUAN
- MENTERI PELAJARAN MALAYSIA
- KETUA SETIAUSAHA KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
- KETUA PENGARAH KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
ISI KANDUNGAN
BAHAGIAN A
PENGENALAN
1. Latar Belakang
2. Objektif Konsep Guru Cemerlang
3. Definisi Guru Cemerlang
4. Ciri-ciri Guru Cemerlang
BAHAGIAN B
PEMILIHAN GURU CEMERLANG SEMUA GRED
1) Syarat-syarat Permohonan
a. Syarat –syarat Umum Bagi Semua Gred
b. Syarat –syarat Khusus Mengikut Gred
2) Proses Pemilihan Guru Cemerlang
a. Edaran Surat Siaran Oleh Kementerian Pelajaran Malaysia
b. Kaedah Permohonan dan Pencalonan Guru Cemerlang
3) Penilaian Calon Guru Cemerlang Oleh Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia
a. Skop Penilaian
b. Kompetensi Yang Dinilai
4) Borang Permohonan Guru Cemerlang
5) Dokumen Wajib Disertakan
KOUTA GURU CEMERLANG SEMUA GRED
BAHAGIAN C
PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB GURU CEMERLANG
BAHAGIAN D
PERKHIDMATAN DAN HAL EHWAL PENTADBIRAN
1) Pelantikan
a. Tawaran
b. Status Pelantikan Dan penempatan
c. Pemangkuan
d. Kenaikan pangkat
2) Pentadbiran Guru Cemerlang
BAHAGIAN E
PEMBANGUNAN KERJAYA BERTERUSAN GURU CEMERLANG
1) Laluan Kerjaya Guru Cemerlang
2) Carta Aliran Laluan Kerjaya Guru Cemerlang
3) Program Pembangunan Profesional Berterusan Guru Cemerlang
4) Skop Latihan Pembangunan Profesional Berterusan Guru Cemerlang
5) Peruntukan Latihan
BAHAGIAN F
WAWANCARATIMBALAN KETUA SETIAUSAHA (SUMBER MANUSIA) KEMENTERIAN PELAJARANMALAYSIA MENGENAI PELAKSANAAN KONSEP GURU CEMERLANG : ISU DAN CABARANNYA
LAMPIRAN
-Lampiran 1
-Lampiran 2
-Lampiran 3
-Lampiran 4
-Lampiran 5
-Lampiran 6
-Lampiran 7
-Lampiran 8
-Lampiran 9
GLOSARI
JAWATANKUASA PENYEDIAAN BUKU TERMA RUJUKAN KONSEP GURU CEMERLANG
BOOKLET TERMA RUJUKAN KONSEP GURU CEMERLANG Quote this article on your site
To create link towards this article on your website,
copy and paste the text below in your page.
Preview :
Pengetua, Penolong Pengetua, Guru Besar dan Pegawai Pendidikan.
Jawatan-jawatan yang dinyatakan tadi merupakan antara jawatan yang tertinggi dalam bidang perguruan. Kenaikan pangkat dalam bidang perguruan cenderung untuk menjauhkan guru daripada melibatkan diri dalam pengajaran di bilik darjah.
Secara tidak langsung, bidang perguruan kehilangan guru-guru yang pakar dan berdedikasi dalam bidang masing-masing apabila mereka dinaikkan pangkat.
Menyedari hakikat tersebut, kenaikan pangkat Guru Cemerlang diperkenalkan mulai 1993 sebagai peluang kenaikan pangkat yang lebih baik bagi guru gemilang yang tidak meninggalkan bilik darjah.
Objektif kenaikan pangkat Guru Cemerlang
- Memberi pengiktirafan kepada guru yang cemerlang dalam mata pelajaran atau bidang pengkhususan masing-masing.
- Meningkatkan pencapaian kualiti pengajaran dan pembelajaran (P&P).
- Menjadikan Guru Cemerlang role model kepada guru lain.
- Meningkatkan motivasi guru.
- Meningkatkan kecemerlangan sekolah dengan berkongsi pengalaman dan kemahiran Guru Cemerlang.
- Memperluaskan peluang kenaikan pangkat dalam perkhidmatan pelajaran.
- Membolehkan guru dinaikkan pangkat tanpa perlu meninggalkan tugas mengajar atau bertukar ke jawatan pentadbiran.
- Menyediakan peluang untuk guru naik pangkat ke gred yang lebih tinggi secara laluan laju (fast track), khas Untuk Penyandang (KUP).
KATA ALUAN
- MENTERI PELAJARAN MALAYSIA
- KETUA SETIAUSAHA KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
- KETUA PENGARAH KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
ISI KANDUNGAN
BAHAGIAN A
PENGENALAN
1. Latar Belakang
2. Objektif Konsep Guru Cemerlang
3. Definisi Guru Cemerlang
4. Ciri-ciri Guru Cemerlang
BAHAGIAN B
PEMILIHAN GURU CEMERLANG SEMUA GRED
1) Syarat-syarat Permohonan
a. Syarat –syarat Umum Bagi Semua Gred
b. Syarat –syarat Khusus Mengikut Gred
2) Proses Pemilihan Guru Cemerlang
a. Edaran Surat Siaran Oleh Kementerian Pelajaran Malaysia
b. Kaedah Permohonan dan Pencalonan Guru Cemerlang
3) Penilaian Calon Guru Cemerlang Oleh Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia
a. Skop Penilaian
b. Kompetensi Yang Dinilai
4) Borang Permohonan Guru Cemerlang
5) Dokumen Wajib Disertakan
KOUTA GURU CEMERLANG SEMUA GRED
BAHAGIAN C
PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB GURU CEMERLANG
BAHAGIAN D
PERKHIDMATAN DAN HAL EHWAL PENTADBIRAN
1) Pelantikan
a. Tawaran
b. Status Pelantikan Dan penempatan
c. Pemangkuan
d. Kenaikan pangkat
2) Pentadbiran Guru Cemerlang
BAHAGIAN E
PEMBANGUNAN KERJAYA BERTERUSAN GURU CEMERLANG
1) Laluan Kerjaya Guru Cemerlang
2) Carta Aliran Laluan Kerjaya Guru Cemerlang
3) Program Pembangunan Profesional Berterusan Guru Cemerlang
4) Skop Latihan Pembangunan Profesional Berterusan Guru Cemerlang
5) Peruntukan Latihan
BAHAGIAN F
WAWANCARATIMBALAN KETUA SETIAUSAHA (SUMBER MANUSIA) KEMENTERIAN PELAJARANMALAYSIA MENGENAI PELAKSANAAN KONSEP GURU CEMERLANG : ISU DAN CABARANNYA
LAMPIRAN
-Lampiran 1
-Lampiran 2
-Lampiran 3
-Lampiran 4
-Lampiran 5
-Lampiran 6
-Lampiran 7
-Lampiran 8
-Lampiran 9
GLOSARI
JAWATANKUASA PENYEDIAAN BUKU TERMA RUJUKAN KONSEP GURU CEMERLANG
BOOKLET TERMA RUJUKAN KONSEP GURU CEMERLANG Quote this article on your site
To create link towards this article on your website,
copy and paste the text below in your page.
Preview :
Powered by QuoteThis © 2008
No comments:
Post a Comment