Click here for Myspace Layouts

Sunday 22 April 2012

KE MANA HALA TUJU PELAJAR SELEPAS TAMAT PENGAJIAN


Kemana Hala Tuju Pelajar Selepas Tamat Pengajian

Perkara ni dah lama ku fikirkan, mungkin ketika masa menengah rendah lagi. Ok straight to the point, malas nak berkias-kias dalam entri kali ni and be serious. Persoalan yang setiap kali timbul dalam fikiranku ialah ‘Kemana Hala Tuju Pelajar Selepas Tamat Pengajian’. Setiap tahun dianggarkan lebih 200,000 graduan yang menganggur setelah menamatkan pengajian tidak kira bidang (kelayakan) dan peringkat pengajian samada sijil, diploma, ijazah dll. di semua IPTA mahupun IPTS seluruh negara daripada jumlah keseluruhan 923,000 pelajar pada tahun 2009. 


Statistik graduan menganggur ini meningkat dari tahun ke tahun. Bukankah satu kerugian pada negara jika generasi muda tidak diberi perhatian untuk menyumbangkan tenaga, idea-idea baru dan segar, pendapat yang bernas yang dapat merangsang perkembangan ekonomi negara. Rata-rata graduan yang menganggur memiliki kelayakan yang diiktiraf oleh kerajaan. Jadi mengapa isu pengangguran masih lagi timbul dikalangan graduan.


Apakah faktor pengangguran dikalangan graduan. Adakah disebabkan :
  • Kurang pengalaman
  • Peluang pekerjaan terhad
  • Salahkan diri sendiri (malas)
  • Terlalu memilih pekerjaan, gaji dll.
  • Tidak diberi/merebut peluang pekerjaan yang ada
  • Persaingan dikalangan graduan semakin sengit dan kompetitif
  • atau salahkan kementerian/kerajaan kerana tidak mengambil berat tentang isu pengangguran
Siapakah yang patut di persalahkan dalam konteks ini? Apa pendapat anda. Bagi yang masih belajar, pernahkah anda berfikir mengenai isu ini.



sumber:http://www.khairilafzal.com/idea/kemana-hala-tuju-pelajar-selepas-tamat-pengajian
 
disediakan oleh:nur hidayah

No comments:

Post a Comment